آشنایی با نکات خیلی مهم
ایمنی در جوشکاری


تماس با جوشکار سیار


نمونه کار های جوشکار سیار

معرفی نکات ایمنی در جوشکاری

 

ایمنی در جوشکاری شامل موارد متعددی می شود و رعایت تمام این موارد از ضروریات انجام این کار به حساب می آید. جوشکاران برای حفظ جان خود و جلوگیری از بروز هر گونه حادثه ای باید خود را ملزم به رعایت نکات ایمنی در جوشکاری بدانند. علاوه بر این رعایت نکردن موارد ایمنی در این رشته می تواند خسارت های مالی زیادی نیز به وجود بیاورد که گاهی این خسارات جبران ناپذیر هستند. رعایت نکات ایمنی در برابر آتش گرفتگی، رعایت موارد ایمنی مربوط به کابل ها، رعایت ایمنی دستگاه ها و  ماشین های جوشکاری، رعایت ایمنی جهت جلوگیری از برق گرفتگی و …. از جمله موارد مهم ایمنی در این رشته می باشند. در این نوشته سعی کرده ایم تا به بیان  و بررسی نکات خیلی مهم ایمنی در جوشکاری بپردازیم. با شناخت و رعایت این موارد می توانید میزان بروز حوادث را به حداقل ممکن برسانید.

موارد کلی ایمنی در جوشکاری

ایمنی در جوشکاری

۱ زمانی که می خواهید کار جوشکاری را متوقف کنید، فراموش نکنید که با زدن کلید اصلی دستگاه جوشکاری،  مدار برق را قطع کنید.

۲ برای محافظت در برابر اشعه قوس الکتریکی، جوشکار حتما باید از عینک و نقاب محافظ مخصوص استفاده کند. در غیر این صورت دچار صدمات غیر قابل جبرانی خواهد شد.

۳ اگر جوشکاری در داخل مخزن انجام می شود حتما باید امکانات لازم برای بیرون آوردن جوشکار از مخزن در صورت بروز هر گونه حادثه ای، از قبل مهیا باشد. همچنین باید فرد دیگری که مهارت جوشکاری دارد در آن جا باشد تا در صورت نیاز به کمک و بروز هر حادثه ای به کمک جوشکار بیاید.

۴ لباس مخصوص کار و همچنین پیش بند مخصوص جوشکاری نیز از ضروریات انجام این کار است. این لباس و پیش بند از بدن جوشکار در برابر فلزات مذاب محافظت خواهد کرد.

۵ اگر جوشکاری به صورت گروهی انجام می شود وقتی یکی از جوشکاران کار را در محلی تمام کرد و به سراغ قسمت دیگری رفت باید به دیگر جوشکاران گروه نیز اطلاع دهد. با این اطلاع دادن سایر جوشکاران به سراغ قسمتی که تازه جوشکاری شده نمی روند و این چنین از بروز حوادثی مانند سوختگی جلوگیری خواهد شد.

۶ استفاده از دستکش مخصوص جوشکاری نیز یکی دیگر از موارد رعایت نکات ایمنی در جوشکاری است. استفاده از دستکش، مانع از سوختگی توسط ذرات فلزی ذوب شده ای که به اطراف قوس الکتریکی پرتاب می شوند، می شود. علاوه بر این استفاده از دستکش برای تمیز کردن جوش درزها  قبل و بعد از انجام جوشکاری نیز ضروری می باشد.

۷ فراموش نکنید که استفاده از نقاب در حین انجام جوشکاری بسیار مهم است و از بروز حوادث جلوگیری می کند. استفاده از نقاب برای جلوگیری از اثرات مضری است که  اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز بر چشم و پوست وارد می کنند. این اشعه ها در موقع ایجاد قوس و بعد از آن به وجود می آیند. در جوشکاری های کوتاه مدت، جوشکار سیار باید از نقاب دستی استفاده کند. در جوشکاری های طولانی مدت نیز استفاده از نقاب هایی که به صورت ثابت روی سر قرار می گیرند ضروری است.

ایمنی در جوشکاری

نکات مربوط به رعایت ایمنی کابل ها در جوشکاری

از آن جایی که در طول انجام جوشکاری به طور مداوم از کابل ها استفاده می شود، در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است این کابل ها صدمات جانی و مالی غیر قابل جبرانی را ایجاد کنند. در این قسمت به بررسی چند نکته ایمنی در رابطه با کابل ها می پردازیم. با رعایت این نکات می توانید مانع از بروز حوادث هولناکی شوید.

۱ – به یاد داشته باشید که باید همواره کابل ها را تمیز نگه دارید. مراقب باشید که کابل ها توسط روغن یا گریس آلوده نشوند. همچنین مانع قرار گرفتن کابل ها در گودال آب, روغن و یا کف مخازن شوید.

۲ سعی کنید کابل هایی که خریداری می کنید دارای جنس خوب و مرغوبی باشند. زیرا در زمان جوشکاری ممکن است کابل ها  با لبه های تیز و بریدگی های پروفیل ها برخورد کنند. همچنین ممکن است در صورت مرغوب نبودن کابل ها  با قرار گرفتن کابل ها در زیر چرخ وسایل نقلیه به آن ها صدمه وارد شود.

۳ اگر می خواهید چند کابل را به هم متصل کنید تا طول آن ها افزایش پیدا کند فراموش نکنید که حتما کابل ها را عایق پوش کنید.

۴- در صورتی که می خواهید در مکانی خاص به مدت طولانی جوشکاری انجام دهید بهتر است به جای استفاده از کابل هایی با طول زیاد از یک سیم کشی دائمی استفاده کنید. در این صورت بهتر و راحت تر می توان ایمنی در جوشکاری را رعایت کرد.

۵ در صورتی که از کابل های طویل استفاده می کنید دقت کنید که کابل ها در حد امکان در محل عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه قرار نگیرند.

نکات مربوط به ایمنی در برابر برق گرفتگی

 

از مهم ترین نکات ایمنی در جوشکاری می توان موارد مربوط به ایمنی در برابر برق گرفتگی را نام برد. قابل ذکر است که در شرایط عادی و معمولی، ولتاژ برق جوشکاری خطرناک نیست اما در صورتی که اختلالی در عملکرد ژنراتور و یا سیم پیچی ترانسفورماتور وجود داشته باشد ممکن است ولتاژ بالا برود و حادثه ایجاد کند.

فراموش نکنید که گیره الکترود را حتما عایق پوش کنید و بررسی کنید که حتما عایق آن سالم باشد. در غیر این صورت اگر جوشکار زمان آسیب دیدگی دستکش نداشته باشد احتمال خطر برق گرفتگی بسیار زیاد است.

هنگام انجام جوشکاری گیره های الکترود گرم می شود. دلیل این گرم شدن ممکن است اتصال ناقص گیره الکترود و کابل باشد. البته استفاده کردن از گیره الکترود مخصوص جوشکاری سبک برای جوشکاری سنگین نیز یکی دیگر از دلایل گرم شدن گیره الکترود است. برای جلوگیری از بروز خطر باید این گیره ها را خنک کنید. به یاد داشته باشید که حتما برای خنک کردن گیره های الکترود از وسایل خنک کننده استفاده کنید. قرار دادن این گیره ها در آب به منظور پایین آوردن دمای گیره ها بسیار خطرناک است. یا اینکه می توانید تا زمانی که یکی از گیره ها خنک شود از گیره الکترود دیگری استفاده کنید.

یکی از موارد ایمنی در جوشکاری استفاده از الکترودهای روکش دار و گیره های عایق شده است. علاوه بر این ها به یاد داشته باشید هنگامی که قوس خاموش است و یا در زمان تعویض الکترود در جای مرطوب قرار نگیرید زیرا ممکن است در این حالت نیز در معرض ولتاژ مدار باز باشید.

مورد دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در هوای گرم و همچنین جاهایی که رطوبت زیادی دارند احتمال بروز برق گرفتگی بیشتر است. علت این موضوع نیز این است که زمانی که بدن عرق کرده و پوست بدن فرد مرطوب است مقاومت بدن در برابر عبور جریان پایین می آید.

ایمنی در جوشکاری

نکات مربوط به ایمنی دستگاه ها و ماشین های جوشکاری

۱ – زمانی که می خواهید ماشین های جوشکاری را تعمیر کنید، فراموش نکنید که حتما به طور کامل جریان برق را قطع کنید.

۲ – برای نصب کردن و یا تعمیر کردن دستگاه ها و ماشین های جوشکاری حتما از تعمیرکاران و تکنسین های با تجربه در این زمینه کمک بخواهید.

۳ – در صورتی که برای خنک کردن ترانسفورماتورهای جریان متناوب از مایع استفاده می کنید، فراموش نکنید که حتما این مایع باید ضد حریق باشد.

۴ – دستگاه های جوشکاری باید در مکان های مناسب از نظر مکانیکی و الکتریکی نگهداری شوند تا از بروز حوادث غیر مترقبه جلوگیری شود.

۳ – به یاد داشته باشید که اطراف ترانسفورماتورها را باید با ورق های فولادی پوشش دهید تا  از آسیب پذیری سیم پیچی ترانسفورماتور جلوگیری شود.

۴ – یکی دیگر از موارد ایمنی در جوشکاری این است که  دستگاه های جوشکاری باید در مکان های خشک و تمیز نگهداری شوند. همچنین کابل دستگاه ها نیز باید طوری جمع شود که آسیب نبینند.

۵ – کلیدهای تبدیل را همواره تمیز نگه دارید تا از جرقه زدن آن ها جلوگیری شود. فراموش نکنید که هیچ گاه نباید از مواد اشتعال زا مثل بنزین برای تمیز کردن کلیدهای تبدیل استفاده کرد.

۶ – سیستم تهویه هوا در کارگاه های جوشکاری مسأله مهمی است. علت این موضوع نیز این است که دود حاصل از آن دسته از ماشین های جوشکاری که با موتور دیزلی یا بنزینی کار می کنند فضای کارگاه را آلوده می کند. برای خارج شدن این دود و آلودگی، وجود سیستم تهویه مناسب در کارگاه های جوشکاری ضروری است.

۷ – پریزهای متعددی باید در کارگاه های جوشکاری تعبیه شود. زیرا معمولا ماشین های جوشکاری از یک مکان به مکان دیگر کشیده می شوند, به همین دلیل باید پریزهای زیادی در جاهای مختلف کارگاه وجود داشته باشد که  امکان کار با دستگاه در تمام نقاط کارگاه وجود داشته باشد.

نکات مربوط به ایمنی در برابر آتش سوزی

معمولا ایجاد حریق یکی از اصلی ترین حوادثی است که در صورت عدم رعایت ایمنی در جوشکاری رخ می دهد. در این قسمت برخی از مواردی که رعایت آن ها می تواند امکان ایجاد حریق را به حداقل برساند مطرح می کنیم.

۱ – زمانی که می خواهید جوشکاری انجام دهید اطمینان پیدا کنید که در آن مکان مواد اشتعال زا وجود ندارد.

۲ – در صورت جوشکاری در کنار مخازن حاوی گاز یا مایع اشتعال زا باید موارد ایمنی در جوشکاری به شدت رعایت شود.

۳ – قبل از اینکه جوشکاری را در محلی جدید شروع کنید به بررسی تمامی موارد ایمنی در آن مکان بپردازید.

۴ – به یاد داشته باشید که اگر قطر کابل خیلی نازک باشد ممکن است به علت گرم شدن، عایق آن بسوزد.

مواردی که در این نوشته بیان و بررسی کردیم برخی از نکات ایمنی در جوشکاری هستند. به یاد داشته باشید که رعایت این موارد زمان چندانی از شما نخواهد گرفت و نیازی هم به صرف انرژی یا هزینه زیاد ندارد. اما می توان با رعایت این نکات از بروز حوادث جانی و مالی غیر قابل جبرانی جلوگیری کرد.

تماس با ما

با شماره‌ تلفن‌های ما تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متخصصین ما در محل شما حاضر شوند. فرقی نمی‌کند در شرق تهران باشید، غرب تهران، مرکز یا شمال و جنوب. همیشه یکی از جوشکارهای ما نزدیک شما است.

تلفن های تماس : 

جوشکاری سیار آهنگری سیار در شمال تهران ۰۲۱۲۲۷۹۸۳۲۱
جوشکاری سیار آهنگری سیار در غرب تهران ۰۲۱۴۴۳۸۸۹۶۸
جوشکاری سیار آهنگری سیار در شرق تهران ۰۲۱۷۷۹۹۰۷۶۲
جوشکاری سیار آهنگری سیار در مرکز تهران ۰۲۱۸۸۹۹۵۰۶۵
جوشکاری سیار آهنگری سیار در جنوب تهران ۰۲۱۶۶۰۰۹۳۹۴

تماس با جوشکاری سیار در تهران

۳ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با جوشکاری سیار تهران