جوشکاری سرد چه نوع جوش کاری است؟‌ (کاربرد ها و مزایای آن)

 


تماس با جوشکار سیار


نمونه کار های جوشکار سیار

جوشکاری سرد

جوشکاری فرایندی است که از طریق آن قطعات آهنی و آلومینیومی به روش های مختلف به یکدیگر جوش خورده یا متصل می شوند. جوشکاری به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از انواع آن جوشکاری سرد می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش جوشکاری سرد بیشتر آشنا کنیم و تفاوت آن را با سایر روش های جوشکاری بیان کنیم. اگر به حیطه جوشکاری علاقه مند هستید یا در این زمینه فعالیت می کنید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

جوشکاری سرد چیست؟

جوشکاری سرد یکی از روش های پر استفاده در جوشکاری است. در این نوع از جوشکاری اپراتور قطعات موجود را بدون گرم کردن آن ها به یکدیگر متصل می کند، یعنی برعکس جوشکاری گرم که ما مرحله مایع و مذاب کردن بخشی از قطعات را داریم در این نوع جوشکاری  دیگر این مرحله اتفاق نمی افتد. در سال ۱۹۴۰ برای اولین بار این جوشکاری مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان کشف شد که اگر ما دو قطعه تمیز و صاف فلزی را به صورت خلا کنار هم قرار بدهیم به یکدیگر می چسبند. اکنون این روش جوشکاری  برای اندازه های نانو و میکرو کشف شده است که اثر بخشی خوبی را هم نشان داده است.

جوشکاری سرد چگونه کار می کند؟‌

جوشکاری سرد چگونه کار میکندفرایند جوشکاری سرد زمانی اتفاق می افتد که اتم های دو فلز مورد نظر به مقدار کافی به هم نزدیک باشند و هیچ لایه ای بین آن ها وجود نداشته باشد. در این حالت پیوند بین اتم های قطعات مورد نظر اتفاق می افتد. ریچارد فاینمین علت وقوع این رخداد را اینگونه توضیح می دهد که در صورت تشابه و نزدیکی دو فلز، اتم های دو قطعه متوجه نمی شوند که هر کدام متعلق به کدام قطعه هستند. زمانی هم که لایه ای از چربی و یا اکسیداسیون بین قطعات وجود داشته باشد این پیوند اتفاق نمی افتد. برای این که این نوع جوشکاری با دقت بالایی انجام شود لازم است که سطوح مورد نظر بسیار مسطح و تمیز باشند. پس از تمیزی سطوح آن ها به صورت مکانیکی و با نیروی مناسب به هم فشرده می شوند. اینکه در چه مدت زمانی دو فلز به یکدیگر جوش بخورند بسیار متفاوت است و به مقدار نیروی خود ماده بستگی دارد چرا که بعضی از فلزات درجه جوش متفاوتی دارند و ممکن است در فشارهای بالا جوش شوند. یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز برای انجام عملیات جوشکاری سرد این است که یکی از مواد مورد نظر حتما انعطاف پذیر باشد. به همین دلیل است که فلزات نرم معمولا بهترین انتخاب برای  نوع جوشکاری  هستند.

چطور سطح مورد نظر را برای جوشکاری سرد آماده کنیم‌؟

نتایج حاصل از بررسی ها در زمینه جوشکاری سرد نشان می دهد که قبل از انجام عملیات جوشکاری باید عملیات آماده سازی سطح را انجام دهید. به این منظور شما باید سطوح مورد نظر را با استفاده از روش برس کاری به وسیله برس سیمی پاکسازی و آماده کنید. در این مرحله عواملی از جمله جنس برس، جنس چربی گیر و میزان تاخیر بین مرحله آماده سازی سطوح بسیار قابل توجه است.

جوش سرد در فضا چیست؟

در حوزه هوا و فضا گاهی بسیاری از مشکلات به وجود آمده برای ماهواره ها را ناشی از جوشکاری سرد می دانند. به همین دلیل آژانس فضایی اروپا مقاله ای در این خصوص منتشر کرد و توضیح داد که چطور جوشکاری سرد می تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد. مشکلی که در فضا برای ماهواره ها ایجاد می شود ناشی از خلا موجود در فضا است. مشکلی که در روی کره زمین بخاطر واکنش اتمسفر با فلزات و همچنین تشکیل لایه اکسید هرگز رخ نمی دهد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای رفع این مشکل قبل از اینکه تجهیزات فلزی به فضا ارسال شوند توسط لایه های پوششی کاور شوند تا دیگر مشکل جوش سرد در فضا برای ماهواره ها اتفاق نیافتد.

تفاوت جوشکاری سرد در مقیاس ماکرو و نانو

در جوشکاری سرد در مقیاس ماکرو اپراتور می بایست فشار زیادی برای جوش دادن دو سطح مورد نظر وارد کند اما تحقیقات نشان می دهند که این نوع جوشکاری در مقیاس نانو نیازی به این حجم از فشار ندارد و می توان سطوح را به وسیله تماس مکانیکی و با فشار بسیار کم جوش داد. زمانیکه فرایند جوشکاری تمام می شود و لایه ها زیر میکروسکوپ الکترونی قرار می گیرند مشخص می شود که جوش ها تقریبا به خوبی انجام شده اند. جوشکاری سرد در مقیاس نانو بر روی طلا و نقره و نقره و نقره به صورت جفتی و جداگانه انجام شده است که نشان می دهد این روش می تواند کارآمدی بسیار بالایی داشته باشد.

اتصالات رایج در جوشکاری

  • مفصل لب به لب
  • مفصل لپ

جوشکاری سرد چه محدودیت هایی دارد؟

به دلیل وجود لایه های اکسیدی که در شرایط جوی بالای فلزات تشکیل می شود انجام فرایند جوشکاری سرد کار دشواری است. از جمله دیگر محدودیت ها می توان به نا منظم بودن سطح فلزات و آلودگی آن ها اشاره کرد. زمانی می توان بهترین نتیجه را از این نوع جوشکاری  گرفت که فلزات مورد نظر از هر نوع آلودگی دور باشند و لایه های تمیز و مسطح روی هم فشرده شوند. تنها در این شرایط است که می توان جوشکاری راحتی را انجام داد. همچنین به یاد داشته باشید که برای انجام عملیات جوشکاری سرد فقط باید از فلزات نرم غیر آهنی استفاده شود. جوشکاری اصطحکاکی نوعی جوشکاری سرد است با این تفاوت که هزینه ها را بسیار کاهش می دهد. لذا برای رهایی از محدودیت های جوشکاری سرد می توان این روش را در برخی از موارد جایگزین کرد.

جوشکاری سرد چه مزایایی دارد؟‌

  • در این روش از آن جایی که تشعشعاتی منتشر نمی شود دیگر لازم نیست تا مانند روش جوشکاری گرم از محافظ و ماسک و عینک استفاده شود.
  • در  این روش از جوشکاری احتمال و درصد خطا بسیار پایین است و به همین خاطر نیاز به اپراتور بسیار حرفه ای احساس نمی شود.
  • بر خلاف جوشکاری گرم در این روش قدرت اتصال دو فلز ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.
  • در جوشکاری سرد اپراتور می تواند آلومینیوم های سری ۲x و ۷x را جوشکاری کند و این در حالی است که جوشکاری این فلزات به روش های دیگر تقریبا غیر ممکن است.
  • جوشکاری این نوع  دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی نیز می باشد.
  • جوشکاری سرد در مقایسه با جوشکاری گرم عمق نفوذ اتصال دو تا سه برابری دارد که این موضوع به عواملی مانند نوع آلیاژ فلزات و میزان حرارت وارد شده بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: جوشکاری چیست و چند نوع دارد؟ | اهنگری و جوشکاری سیار در تهران

موارد مصرف جوشکاری سرد

جوش کاران معمولا از این روش برای جوشکاری سیم ها استفاده می کنند. همانطور که گفتیم در فرایند جوشکاری های سرد هیچ حرارتی وجود ندارد و کار جوشکاری بسیار سریع اتفاق می افتد به همین دلیل است که معمولا برای جوشکاری سیم هایی که از جنس آلومینیوم، مس، برنج، روی، آلیاژهای نقره و نیکل و طلا هستند از این روش جوشکاری استفاده می کنند. ابزارهایی هم که برای جوشکاری‌های سرد مورد استفاده قرار می گیرند معمولا بسیار سبک هستند و به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

موادی که به جوشکاری سرد بهتر پاسخ می دهند

  • آلیاژهای آلومینیوم
  • آلیاژهای مس
  • فولادهای کم کربن
  • آلیاژهای نیکل
  • سایر فلزات چکش خوار (فلزاتی که با ضربه به راحتی خم شده و تغییر شکل پیدا می کنند)

این نکته را مجدد یادآوری می کنیم که بهترین نتیجه  این نوع جوشکاری زمانی اتفاق می افتد که هر دو فلز همسان باشند.

مطلب پیشنهادی: جوشکاری سیار در تهران | جوشگاری و اهنگری سیار تهران | تهران ولدر

جوشکاری سیار

کلام آخر

جوشکاری گرم وسرد دو نوع از پر کاربرد ترین روش های مورد استفاده در زمینه خدمات جوشکاری می باشند. جوشکاری گرم زمانی استفاده می شود که اپراتور قصد داشته باشد تا مواد را با استفاده حرارت و گرما به یکدیگر متصل کند و جوشکاری سرد درست برعکس روش قبلی حالت جامد دارد و بدون نیاز به حرارت و گرما سطوح را به یکدیگر متصل می کند. جوشکاری سرد علیرغم سرعت بالا در جوش دادن، قابلیت حمل آسان وسایل جوشکاری و عدم نیاز به جوش کار متخصص، به دقت عمل بالایی نیاز دارد و باید قبل از شروع عملیات جوشکاری به طور کامل سطوح مورد نظر را صیقل داد و از هر نوع آلودگی پاک کرد. جوشکاری سرد هم در مقیاس ماکرو و هم در مقیاس نانو مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای بسیار زیادی نیز در مقایسه با جوشکاری گرم دارد. برای مثال نیاز به ماسک محافظ حین کار ندارد، قدرت اتصالش ۳۰ درصد بالاتر است و دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی است. از روش جوشکاری سرد برای فلزات چکش خوار، آلیاژ نیکل و مس و آلومینیوم و فولادهای کم کربن استفاده می شود. جوشکاری اصطحکاکی نوعی جوش کاری سرد است که می توان برای حل محدودیت ها و مشکلات این نوع جوشکاری از آن استفاده کرد. اگر به جوشکار سیار نیاز دارید میتوانید از خدمات جوشکاری سیار و آهنگری سیار تهران ولدر استفاده کنید

تماس با ما

با شماره‌ تلفن‌های ما تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متخصصین ما در محل شما حاضر شوند. فرقی نمی‌کند در شرق تهران باشید، غرب تهران، مرکز یا شمال و جنوب. همیشه یکی از جوشکارهای ما نزدیک شما است.

تلفن های تماس : 

جوشکاری سیار آهنگری سیار در شمال تهران ۰۲۱۲۲۷۹۸۳۲۱
جوشکاری سیار آهنگری سیار در غرب تهران ۰۲۱۴۴۳۸۸۹۶۸
جوشکاری سیار آهنگری سیار در شرق تهران ۰۲۱۷۷۹۹۰۷۶۲
جوشکاری سیار آهنگری سیار در مرکز تهران ۰۲۱۸۸۹۹۵۰۶۵
جوشکاری سیار آهنگری سیار در جنوب تهران ۰۲۱۶۶۰۰۹۳۹۴

تماس با جوشکاری سیار در تهران

مطالب مرتبط

جوشکاری سیار در غرب تهران | آهنگری سیار در غرب تهران

جوشکاری سیار در جنوب تهران | آهنگری سیار در جنوب تهران

جوشکاری سیار در جماران تهران | آهنگری سیار در جماران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با جوشکاری سیار تهران